15. Amikor a rajz térhatású

3_1.jpg

Hozzávalók: Színtelen öntapadós tapéta, akril, (üveg festék, körömlakk). Alkoholos filc.

(Fotókarton, fehér műszaki rajzlap)

Fontos: Ha alkoholos filcet használunk, majd akrilt fontos a sorrend betartása.  Előrajzolás, majd festés. Ha esetleg rámentünk a vonalra ne javítsuk a filccel,  mert az akrilra rárajzolva nagy valószínűséggel a filc tönkremegy. Amennyiben üvegfestéket, vagy körömlakkot használunk ez az intés érvényét veszti, természetesen csak akkor, ha a festés száradását megvárjuk és utána javítunk a filccel. Legalább harminc centiméter átmérőjű formát vágjunk ki, mert abba a méretbe tudnak leginkább „elférni” a gyerekek. Törekedjünk a filcvastagságához arányos méretű azonos mintákra! Ne használjunk túl sok színt, itt a minták ismétlődése és egyformasága a vonalvezetés a lényeg. Ez is kiváló és látványos fejlesztő az iskolakezdőknek. Mindig érdemes két feladatra való anyagot venni, mert a gyerekek többnyire kitartóak, próbálkozóak, így az első elkészítése után az anyag és eszközismeret tudatában a hibákat felmérve akarnak egy másikat is készíteni!  És a hiba kijavításának legeredményesebb módja, ha azt azonnal megteszik.

1962741_661932720540271_1782873161_n.jpg

Elkészítés módja: Mivel a gyerekek a csipke mintát a lap sarkára komponálták korábban ívesen, ha tojás, vagy körformát adunk a kezükbe nem okoz nekik gondot, azt is ívesen mintázni, sőt. Már az első két sor után látják, hogy a tojás elkezd „gömbölyödni”, térhatása lesz a vonalvezetés miatt. Ilyen feladatokat nem csak húsvét közeledtével érdemes adni nekik, hiszen igen látványos ablakdísz készíthető karácsonyra, de az év bármelyik ünnepére is. Méterre árulják az öntapadós tapétát, amit lehet kapni színes, vagy áttetsző formában is. Én azért szeretem az áttetszőt, mert, ha csak csipkézik, csoda szépen átjár a vonalak között a napfény, ahol pedig festékkel fedik, megmutatja a hibákat.

1620616_661931350540408_705464096_n.jpg

Ezzel a technikával akár egész ablakot, vagy ajtóüveget képesek szépen megrajzolni, de fürdőszobatükör szélére is ragasztható dekorációnak. Iskolások már üvegfestékkel is próbálkozhatnak öntapadós áttetsző tapétára! Ha ezt a feladatot is már rutinosan megoldják, a gyerekek mehetünk tovább egy másik feladatra, hiszen már ismerik hogyan lesz a foltból kép és azt is, hogyan lehet a vonalból gömbölyded forma a papíron.

1656173_661932213873655_1052942062_n.jpg

A továbblépés mi lehet más, mint a tér megjelenítése, a fény játéka a domború felületeken és az árnyéké a homorún. Hogy ezt nem tudhatja egy gyerek? Óvodás meg főleg nem? Azért tegyenek egy próbát! Lesz meglepetés!

1656277_661931577207052_1719710213_n.jpg

Mivel sokan nem hisznek a gyerek képességeibe,  nem tudhatják mire képesek a gyerekek valójában. Pedig ma talán sokkal több van bennük, mint egy, két generációval korábban, hiszen sokkal több szín, információ és inger éri őket, amit meg akarnak és meg is tudnak fogalmazni. 

p140213_14_53_05_masolata.jpg

 Csak néhány vonal és kész is!

A fehér papírra minden gyerek rajzolt már. Érdemes azonban kipróbálni a feketét is! A fekete kartonra azért jó gyerekkel dolgozni, mert valamiért könnyebben rajzolják fel a fényes részeket, mint fehér lapra az árnyékosat.

10547654_766640376736171_6372936193199862714_n_2_masolata.jpg

Kellő gyakorlás után jöhet a közkedvelt önarckép. A fotón 4 és 5 évesek rajzai láthatók.

És, ha a gyakorlás beérett mérjük fel a tudást egy tesztrajzzal. Én ezt  általában olyan feladattal szoktam, ami vélhetően képességeiket felül múlja. Mintát kapnak, munkamenetet előttük bemutatva. És ilyenkor jönnek a meglepetések!

szomoru_bohoc.jpg

bizalom_75x55_grafika_30_000_ft.jpg

2012_04_9.jpg

Ha váltogatjuk a fekete és fehér papírt egyszer az árnyékot máskor meg a fényes részeket kell megrajzolniuk. Észrevétlenül megérzik, megértik a rajz, az alkotás lényegét. De vannak még kiváló lehetőségek, melyekkel nagyon egyszerűen megismertethetjük a képi megfogalmazás lényegét. Ilyet kínál egy olyan „anyag”, amit szinte senki nem arra használ, amire mi még is minden háztartásban van. Vajon gondolták volna, hogy nem is lenne szükség különböző festékek, ceruzák megvásárlására, mert ott van egy kiváló lehetőség, amivel csodákat lehet létrehozni? Megmondom őszintén nekem mindezen túl a legnagyobb meglepetést az okozta, hogy a gyerekek első használat után olyannyira imádták, hogy utána nem kis rábeszéléssel voltak meggyőzhetők, hogy mással is fessenek. Egy próbát mindenképpen megér gyerek, felnőtt számára és megérti mindenki, hogy miért is lehet ennyire megszeretni a kávét, mint festéket! A következő bejegyzésben erre mutatok néhány példát.