35. Mozaik törött csempéből.
Lidi Thot BaYTI Iskolák figyelem! Lábas alátét. (A burkolás tudománya kicsibe. )
Építkezés, lakásfelújítás volt? Vagy csak a pincében lapul évek óta a dobozában a kimaradt csempe? Ha csak kétszínű is van, ne habozzunk, adjuk oda a gyereknek, hogy alkosson!
Erre a feladatra érdemes egy olyan napot választani, amikor a gyerek nagyon dühös valamiért. Kiváló feszültségoldó lehet számára, ha törhet, zúzhat ráadásul engedéllyel, amiből a későbbiekben építkezhet is. Ugye milyen furcsa? Fizikai törés - zúzás egyenlő pszichés "rendrakás". Mi felnőttek is élünk időnként ezzel az összetett "játékkal".
Akkor nézzük, hogyan lehet feszültséget oldani úgy, hogy utána az összetört darabokból egy használható ép (lábas alátét) legyen, ami mindig emlékeztethet arra, hogy nem is érdemelt dühöt az a nap!
Vegyünk elő legalább két különböző színű csempét. Keressünk egy deszkát, falapot. Tegyünk rá törölközőt, amire helyezzük az egyik csempét fényes részével lefelé. A törölköző másik végét hajtsuk rá. És jöhet a feszültségoldás. A gyerek törje össze kalapáccsal úgy, hogy alig két centiméteres darabkák legyenek. Ha ezzel elkészültünk a törölköző négy sarkát fogva egy dobozba borítsuk bele. Jól rázogassuk meg, hogy ne maradjon apró szilánk a textilben. Majd jöhet a másik színű csempe is. Mire a két (vagy több színű) csempe apró darabokra törik gyerek, felnőtt mérge elszáll. Lenyugodva pedig már ideális alkotni.
A kedvünk szerint választott méretű furnérra / préselt lemezre / rétegelt lemezre ragasztgassuk fel a darabkákat úgy, hogy az alap szélét alig érintse, de semmiképpen ne lógjon ki. Ragasztani gyakorlatilag bármivel lehet. Mindent ragasztóval, faragasztóval, pillanatragasztóval stb. A lényeg, hogy a széle stabil legyen. (Akik gondolják, készíthetnek az alaplap szélére keretet lécből, akkor el lehet tekinteni a ragasztástól)
Amikor elkészült a lap közberakása csempével jöhet a minta. Két színnek dolgozva lehet úgy felrakni, hogy az egyik szín az alap a másikból pedig a motívum készül, szép az is, ha egyik szín mellé a másik kerül és ezt ismételjük, azaz pepitát rakunk ki. Ha több színünk van még nagyobbak a lehetőségek. Szárnyára lehet engedni a fantáziát. A lényeg az, hogy igyekezzünk sorba menni és úgy felrakni a darabokat, hogy egyforma fugatávolságot megtartsunk és egymás mellé illő darabkákat keressünk a teljes felület befedéséig. Ha ezzel elkészültünk jöhet a fugák kitöltése. Meglehet, hogy fugázó is van a pince mélyén kimaradva, akkor nem kérdés, hogy azt csak vízzel a megadott arányban bekeverve már kezdhetjük is a rések kitöltését. ( Kislányok szeretik, ha a fugázóba csillámport szórunk. Ez még adhat egy további löketet a látványnak.) Ha ez is kész ne felejtsük el a széleket is bevonni fugázóval és a vonalzóval simítani azt. Mivel nagy valószínűséggel nincs minden háztartásban az elsimításra megfelelő speciális gumis végű eszköz szét kell nézni a konyhában mi is az, amit a fuga szép egyenletes felületének elérésére a rések kitöltésére használhatunk. Próbálkozhatunk vonalzóval, bár az nem pótolja tökéletesen a burkolók gumis végű eszközét, mint, ahogyan a szilikonos kanál sem, de jobb a semminél, ha nem akarunk a kezeinkkel dolgozni.
Ha a fuga száradt egy kicsit először száraz, majd tökéletes száradás után vizes szivaccsal a felületet fényesre varázsoljuk. (A száradás 24 órát vesz igénybe! ) Hogy a konyhába éppen ilyen színű fakanáltartónk is legyen ugyan ezt egy befőttes üvegre is megcsinálhatjuk. Az már egy kicsit nehezebb feladat mivel nem sima felületre dolgozunk, de, ha elkészül nagyon szép látvány!
Akinek nincs otthon fugázója is bátran kipróbálhatja a mozaik kép kirakását, hiszen a sógyurma kicsit hígabb változata is lehetőséget kínál erre. (Tény ebben az esetben érdemes keretet készíteni és azt rajta is hagyni!) A sógyurma receptje itt található: http://gyongyszem-napkozi.blog.hu/2015/02/15/sogyurma_ami_nem_reped )
Iskoláknak kiváló lehetőség a mozaik készítése, hiszen az udvarra, vagy az iskola egyik falára például óriás mozaikot készíthetnek a gyerekek. Minden osztály bele teheti a saját képét és ebből kirajzolódhat egy nagy egész! Az élménypedagógia egy új elemmel bővülhet, az iskola pedig a gyerekek keze által fillérekből szépülhet. Vajon van olyan iskola, ahol ez valakinek eszébe jutott már?
Amikor a gyerek ezt a lábasalátétet készíti a felnőtteknek is gyakran kedvük szottyan alkotni, nem ritkán sokkal nagyobb felületen, és látványosabb alapanyagokkal. Nekik kínál különleges lehetőséget az összetört CD lemez, tükör, boros üvegek, amikből készülhet képkeret, előszobatükör, vagy kandalló körüli dísz. De milyen különleges lehet a felújított dohányzóasztal is, ha annak tetejét mozaikkal fedjük! (Ezek összetörésére használaton kívüli kidobandó textilt használjunk és az alaplapra, falra csipesszel, helyezzük fel és a fugázásnál nagyon vigyázzunk, hogy ne vágja el a kezünket!!!