14. Két szín és a vonalak " haladóknak"

Lakásdekoráció a gyerekkel együtt könnyedén Lidi Thot BaYTI

2013_01_15_0_masolata.JPG

Hozzávalók:

- akvarell ceruza,

- ecset (puha tűecset, puha vastagabb),

- papír. (Én kedvelem a sörpapírt, de mindenki másra esküszik. Érdemes több félét kipróbálni, hogy melyik válik kedvenccé.)

A világ legcsodálatosabb élménye, ha egy felnőtt azzal szembesül, hogy a gyerek ezt is és ezt is meg tudja csinálni. Néhány évvel korábban még én is kirobbanó örömmel konstatáltam, amikor a fiam korát meghazudtolóakat alkotott. Akkor azt hittem, hogy ez kizárólag a képességeinek tudható be, ma azonban már tisztán látom, hogy minden gyerekből sokkal több kihozható, (még a sérült, vagy esetleg fogyatékkal élőből is!) ha a feladatok jó sorrendben, jó eszközökkel, anyagismerettel és nem utolsó sorban türelemmel vannak megalapozva majd tovább építve lépcsőről lépcsőre. Fontos a felnőttnek mélyen fejbe vésni, hogy ezt nem iskolás korba kell elkezdeni. Sajnos a mai szülők meglehetősen kishitűek a gyerekekkel kapcsolatban pedig teljesítő képességüknek csupán csak a felnőttek szabhatnak határt!

1371749361372_masolata.jpg

Tipikus feladat. Színezd ki a kifestőt. Vagy a  kifestőre helyezett átlátszó papírra rajzold át a vonalakat. Az öt éveseknek ez a feladat valami ilyesmire szokott sikerülni.

2013_03_evelin1_masolata.jpg

Iskolába a feladatokat tovább bonyolítják.Rajzold le az apukádat... Nos igen! Ilyenkor szívesen mondanám a gyerekek helyett, hogy rajzolja le a tanár néni! Vagy mutassa meg hogyan kell! Meggyőződésem, hogy tanulságosak lennének azok a képek!

2013-05-17_01_19_29_masolata.jpg

Vannak gyerekek, akik már négy, öt évesen is ügyesebben használják a színes ceruzát sőt még a témát is gyönyörűen elhelyezik megjelenítik a rajzukon, de ez  elég ritka. Nem is csoda. A színes ceruzát tiltó listára kellene tenni, mert túl kemény a gyerekek ezért nem tudnak vele szépen dolgozni. (Egyszerre kellene az azonos erősségű ceruza nyomásra és a párhuzamos vonalvezetésre is figyelniük, miközben a többség ekkor még sajnos a ceruza fogásával is küzd.)

2013-05-17_01_19_20_masolata.jpg

Pedig nem a képesség hiányáról van szó csupán arról, hogy senki nem mutatja meg nekik milyen eszközöket, mire, és hogyan kell használni.

2013-05-17_01_19_15_masolata.jpg

És akkor erre még jönnek a kötelező feladatok is! Meglehet, hogy a tananyag szerint a kihelyezett drapéria, váza, vagy bármilyen tárgy, ha meg van világítva egyértelművé teszi (egy szakavatott szemnek) mit hogyan kell megfesteni, rajzolni, de a tanító segítsége nélkül ez olyan feladat a gyerekeknek, mint, ha a felnőttet beültetnénk egy repülőbe, hogy akkor vezesse...

2014-04-09_17_48_46_masolata.jpg

A gyerekek persze kíváncsiak, bátrak, próbálkoznak  egyszer, 

2014-04-09_19_03_47_masolata.jpg

... küzdenek, mert muszáj, jegyet adnak rá...

2014-04-09_17_49_25_masolata.jpg

... keresik a vonalat, a formát, a színt az árnyékot, próbálkoznak kétszer, vagy talán még néhányszor majd mivel a születésük óta képekkel bombázott szemük nem elégedett a látvánnyal feladják, kimondják: "Én nem tudok rajzolni!" És attól kezdve már igen nehéz újra rávenni őket ismét lelkesedésbe hozni alkotó kedvüket.Főleg úgy, hogy a felnőttek többsége még meg is erősíti őket. "Nem baj, az úgy is csak rajz! " Pedig ez nem CSAK, hanem ez lenne mindennek az alapja... Hogy mi mindennek? A szín, a forma és a kéz használata behálózza meghatározza életünket. Aki ezt már kicsi korban megtanulja felnőttként ízlésesebben öltözik, hangulatosabban rendezi be lakását, ügyesen felvarr egy gombot, díszít ki egy süteményt, tortát, sikeresebben használja a méretarányokat az élet bármely területén. És láss csodás a szebben írásról nem is beszéltem nem véletlenül!

10296569_723028017764074_4037825268758330195_n_2_masolata.jpg

Én éppen a fentiek miatt nem használom az óvodákban, iskolákban megszokott (szerintem rossz) eszközöket és módszereket. Célom a gyerek minden alkotáskor sikerélménnyel fejezze be a munkát! Ezt pedig úgy a legegyszerűbb elérni, ha folyamatosan "felnőtt eszközökkel, alapanyagokkal és mankóval látjuk el őket.

Két színnel jobban látnak! Két vastagságú eszközzel pedig tovább finomítható a látvány. Ha egy fekete papírra fehéret ragasztunk már a kép keretbe záródik, így akkor érzik késznek a munkát, ha tele rajzolták. Teljességre törekednek, nem elégednek meg egy-két vonallal. Ha egy lehalványított városképet, épületet, templomot kapnak a körvonalak megrajzolása könnyed és mivel nem kell színekre figyelni a vastag fő vonalak már ki is adják a szem számára a kép lényegesebb vonalait. A vékony végével pedig mehet a finomítás. Én lelkesen hiszek abba, hogy sokkal hamarabb érhető el siker, ha nem a padban dolgoznak, hanem például egy templom előtt, ha pl. azt akarják megrajzolni.

2013_01_15_7_masolata.JPG

Az épületek vízszintes és függőleges vonalai után némi ívet például fáknál, erdő megrajzolásakor begyakorolhatunk, ha szükségét érezzük némi átmenetnek, de akár egyből következhetnek az ívek.

71460_645444005522476_385036530_n_masolata.jpg

Így például a virágok. Megrajzoljuk közepétől kifelé haladva a főbb vonalakat (szirmokat), majd bentről kifelé haladva legyezőszerű vonalkázással besatírozzuk az árnyákos részeket, majd a tűecsettel a körvonalakon, míg a vastag ecsettel kifelé íves, vonalkövető ecsethúzással (szárazon) átsimítjuk az egész képet. Hajlakkal rögzítjük, hogy a kész kép ne fogjon!   

2013_01_15_8_masolata.JPG

Mindig készítek egy mintát, amit kiteszek a gyerekek elé készen és egy másikat velük együtt kezdek el és mutatom meg a munka menetét. Így kerülhető el az, hogy "igényeljék", hogy mutassam meg a rajzukon hogyan kell csinálni. Tudomásul kell venni, hogy ezek a kis emberek éppen olyanok, mint a felnőttek. Azzal a perccel, ha valaki bele nyúl a munkájukba nem érzik teljesen sajátjuknak, sikernek azt! 

2013_01_15_4_masolata.JPG

Talán meglepő, hogy míg egy gyerek nem képes egy rajzlapot teljesen megtölteni a képpel, vonalvezetése önálló rajznál bizonytalan, egy ilyen irányított feladatot viszont akár öt évesen is élvezettel elkészít. (Pedig a méret nagyobb a megszokott A4-esnél!)

2013_01_15_10_masolata.JPG

Éppen ezért senki ne csodálkozzon, ha azt mondom: Minden gyermek lehetne tehetséges, ha a felnőttek nem szárnyakat törnének, hanem megmutatnák mire valók!

2013_01_15_3_masolata.JPG

Bal kézzel is éppen olyan szép munka készülhet!

2013_01_15_2_masolata.JPG

Nagyobbaknál pedig a két téma ötvözhető és készen is van egy keretezhető kép. Óvodások és alsósok feladatköre lehet!

2012_04_16.jpg

Tapasztalataim szerint amelyik gyerek egyszer akvarell ceruzával már dolgozott nem kéri többé a színeseit. Amelyik szülő pedig "ellenőrzi", hogy a gyerek vajon miért is szeretett bele ő maga is kipróbálja a benne rejlő lehetőségeket!

Akiknek pedig egy színnel, majd kettővel már remekül megy az alkotás sőt a vonalvezetést is egyre biztosabbnak érzi még egy színt bevehet a repertoárjába...

p140213_16_57_03_masolata.jpg

1540563_641941869206023_2095467188_o_masolata.jpghamis_75x55_grafika_30_000_ft_masolata.jpg

995285_643758029024407_995993918_n_masolata.jpg

644757_471208852945993_846949726_n_masolata.jpg

10441446_740776512655891_2588029644100282577_n.jpg

389229_335425023191044_267907868_n.jpg

1044347_642565675810309_600886872_n.jpg

226206_154456027954612_4573986_n.jpg