62. GYERTYAÖNTÉS OTTHON

Lidi Thot BaYTI

4_7.jpg

A lakásokban van gyertya, ha máskor nem is, karácsonykor mindenképpen, de a csonkokkal ritkán kezdünk valamit. Pedig érdemes lenne összegyűjtögetni és új életre hívni, hiszen jobb lesz, mint,  ami a boltokban kapható! Vásároltam kanócot. Másfél méter 180 Ft. A magam részéről több próbát is tettem, hogy megtaláljam a nekem leginkább tetsző gyertyaformát és a legpraktikusabb méretet, már, ha nem a kész közül kellett választanom, hanem én diktálhattam a "külsőt" a leendő gyertyámnak. Mivel korábban még nem próbálkoztam gyertyaöntéssel ki kellett tapasztalni mi hogyan praktikus, amit most meg is osztok a kezdőkkel.

Először is egy olyan fazekat kell választani, amit a későbbiek során másra már nem akarunk használni, mert a gyertya megolvasztása után a teljes tisztítás nem egyszerű feladat. Így  történt, hogy első tapasztalatként egy hibátlan lábasom e próbálkozásnak áldozatul  esett és végérvényesen gyertyaöntés kelléke lett.

Második tapasztalat. Ha a több színűeket egy "eleggyé" olvasztjuk ilyen seszínű gyertyánk lesz. Nincs ezzel baj, ha valakinek tetszik. Nekem azonban nem jött be.

Harmadik tapasztalatom az volt,  hogy lehet az öntőformának választott műanyag flakon tetszetős formájú és megfelelően vastag is még ekkor sem biztos a siker mivel hűléskor a kanóc mellet leül és így egy perem keletkezik. A gyertya meggyújtásakor pedig még nagyobb mélyedésünk lesz, ami zavarja az égést.

2_2.JPG

Az egyetlen pozitívum az volt, hogy ez a gyertya igen sokáig tartott még, ha szükség esetén a peremet vágni is kellett.

5_2.JPG

De nem hagyott nyugodni az eddigi hiba és bevallom csábított a pozitív élmény is, hogy a vastag templomi gyertyával vetekedett az  égésideje.

1_7.jpg

Aludtam rá néhányat és arra jutottam, hogy meg kellene próbálni az öntést úgy, hogy a flakonnak nem a tetejét, hanem a fenekét vágom le, mert, ha hűlés után megfordítom kapok egy éppen olyan hegyes részt, mint a boltin és nyilván az nem véletlenül van  úgy öntve. (Az pedig, ha a fenekén behorpad nem zavarja az égést.) És ezzel felfedeztem a spanyol viaszt!

Már bármilyen méretben sikeres volt az öntés, kiváló az égés, és hosszú az élettartam. Nem maradt más hátra, mint olyat kitalálni ami a szememnek is tetsző. Rájötte, hogy ha nem forrón, de még a dermedés előtt öntöm formába bátran használhatok még pille palackot is.Így én egy egyenes falú két és féllitereset választotta, ami bordázott volt. Mivel a maradékok több színűek voltak ekkor már egyenként olvasztottam fel őket és a bordázatig öntöttem, hogy majd keresztbe csíkos legyen. A bolti gyertyáknak csak a külseje színezett így, amikor felolvasztottam vaj, bézs árnyalatai lettel az egyébként piros és sárgának. Egyik világosabb a másik sötétebb. De ez már nem csak kívül. Így lett egy közel harminc centiméter magas csíkos gyertyám. Ha valaki nem akar gyűjtögetni kreatív boltokban a gyertyaöntéshez mindent be tud szerezni. Árulnak tömbbe gyertyát, kanócot, többféle öntőformát is.  Az árak ugyan megdöbbentőek. Számításaim szerint drágábban jövünk ki, mint, ha kész gyertyákat vásárolnánk.

4_7.jpg