38. Tányérfestés.

Lidi Thot BaYTI Csipeminta használati tárgyon.

 

38_1.jpg

Minden háztartásban megesett  már olyan kis baleset, hogy a tányér széle lepattant, miközben nem repedt el, azaz még használhatóvá lehetett volna tenni. Mire is lehet jó egy csorba tányér?

Mivel a sérült rész él mentesítése könnyedén megtehető smirglipapírral vétek megszabadulni tőle. Élek elsimítását lásd: http://gyongyszem-napkozi.blog.hu/2015/02/21/34_cserep_gyumolcstarto

A porcelánfestékkel pedig teljesen el lehet tüntetni a matt részt is kár lenne tehát megszabadulni az ilyen tárgyaktól,  mint inkább adjuk oda a gyereknek, hogy alkosson belőle nasis tányért, vagy mondjuk virágcserép alátétet. A tányérunk már meg van nincs szükségünk másra, mint porcelán filcre, ami bármelyik kreatív boltban, papír írószerben esetleg művészellátóban kapható. Nem olcsó, de mivel ennél a technikánál elég csak egy színt használni  nem is megfizethetetlen. Ha nem szeretnénk rá pénzt szánni akril festékkel is megfesthetjük, igaz ahhoz már ügyes kéz kell, hogy tűecsettel felcsipkézzünk  egy tányért, de nem lehetetlen feladat.

31_2.jpg

Az új filcet alaposan rázzuk meg. A benne lévő kis golyó fellazítja a festéket. Egy műanyagra óvatosan nyomogassuk rá a hegyét, hogy meginduljon belőle a festék és a hegyét teljesen átitassa. Ha ez megtörtént kezdődhet az alkotás. Készíthetjük a szekrényből elővett csipke mintájára, de ki is nyomtathatunk egyet. Az  is okos ötlet, ha az elsősöknél használt fecskevonalat, kicsi, nagy kört, csészevonalat stb. váltogatjuk minden új körnél. A közepénél kezdünk és úgy haladunk kifelé. Azért így dolgozunk, mert, ha bentről kezdjük és a mérettartás egy kicsit hibázik is szép lesz a végére. De az is oka ennek, hogy így nem nyúlunk  bele a munkánkba egészen az utolsó sorig a szélét megfogva könnyen tudjuk a tányért forgatni. Korábban papírra már készítettünk csipke mintát, mivel az a kéz írásra való felkészítéséhez kiváló gyakorlat. Lásd: 

http://gyongyszem-napkozi.blog.hu/2015/02/21/12_ket_szin_es_a_vonalak

Most azt a feladatmenetet használjuk fel ahhoz, hogy annak a tudásnak a segítségével használati tárgyat készítsünk.

30_3.jpg

Valójában egy minta kihelyezése után már nincs is szükségük az instrukcióinkra, hiszen a gyerekek nagyon kreatívak és, ha már az elején látják, hogy itt nem papírra dolgoznak, ösztönösen úgy érzik, hogy komolysága van a feladatnak. Precízek és ötletgazdagok! Aki kicsit megtorpan, sem ijed meg, mert mindig segítik egymást és azzal, hogy a másik munkáját figyelik vagy húzóerőként élik meg, vagy ötlettel felhúzzák magukhoz a többit.

34.JPG

Amikor teljesen meg van rajzolva az egész felület néhány percre érdemes mikróba, vagy sütőbe tenni a tányért, mert a hővel rögzül rá a festék oly mértékben, hogy utána minden gond nélkül mosogatható lesz.

36.JPG

Ezeket a csipkemintás tányérokat óvodásokkal készítettük.

37.JPG

Sokkal nehezebb feladat, mint papírra dolgozni, de az ismétlődő motívumok fejlesztőek, megtanítottuk őket nem eldobni,hanem újra hasznosítani, mint, ahogyan az sem elhanyagolható, hogy ismét megismerkedtek teljesen új alapanyagokkal, festékkel is, miközben szépen ön generálják a csoportkohéziót.